2019 – Hin und Her

Seizoen 2018/2019
Onder Ons speelt:

Hin und Her

van de Oostenrijks-Hongaarse  schrijver Ödön von Horvath.

Een brug tussen twee landen, tussen twee grensposten.
Ferdinand Havlicek wordt uitgezet, maar het buurland wil hem niet binnenlaten.

Dit seizoen hopen we de klucht “Hin und Her” van Odon von Horvath te spelen. En daar zijn wij in oktober mee begonnen.

Op de eerste spelersbijeenkomst bij Anne-Marie gaan we meteen aan de slag. Iedereen lijkt blij te zijn met de gekozen tekst. Loek Janssen is er om filmopnames te maken. Om erin te komen lezen we de eerste zeven scenes. Daarna doen we een keer  of acht scene acht. Scene acht is de scene waarin uitgewezen burger Havlicek zich meldt bij grenswacht Konstantin om de grens te mogen overgaan. Een aantal van ons loopt rond de tafel waar tegen over elkaar achter staan de twee grenswachten. Marten, dit keer als Havlicek en Fer in de rol van Konstantin spreken de voorgefluisterde teksten. Op zeker moment is er ook een geweer. Loek bedient de camera en verandert tijdens de opname  het licht. Een van de laatste opnames wordt later in de week gekozen en van voor- en aftitels voorzien.

Dit filmpje geeft iets prijs over hoe we soms bezig zijn in repetities. Het filmpje is ook ingestuurd om deel te nemen aan de ‘hin und her wedstrijd’. Deze wedstrijd is bedacht door theatergroep ’t Barre Land uit enthousiasme voor het ook door hun en volgend voorjaar ook door ons te spelen stuk. Iedereen mocht meedoen en zo deden wij. Lees hier het juryrapport.

Van de groep hebben we daarnaast toestemming gekregen de door hun gemaakte vertaling van het oorspronkelijk Duitse toneelstuk  te gebruiken. Gekregen en niet gekocht, dus een mooie opsteker. En we mochten op 10 november met een kortingskaart naar theater Ins Blau om te zien hoe de professionals deze tekst zullen brengen.

Wij de spelers van Onder Ons hebbenna tien november nog een maand of vier om hetzelfde stuk onder de knie te krijgen. ‘Hin und her’ is een tekst uit 1933. In de inleiding staat: “een farce in twee delen met muziek “ en “geschreven voor een draaitoneel”.   Een farce is een klucht of een korte komedie. Bij Jaques op zolder heeft nog jarenlang een draaitoneel gelegen.  Draaien kan ook gelezen worden als ergens om heen draaien, niet geheel de waarheid spreken.  Iemand een draai om zijn oren geven is ook een mooie uitdrukking.  Enfin,  wij bereiden ons voor op een actuele farce.

VOORPROEFJE
Hier zie je scene 8, opgenomen tijdens een repetitie.