Krantenberichten

Een scène uit de voorstelling ’Een boerentrouwerij’.

Een scène uit de voorstelling ’Een boerentrouwerij’.© Foto Leidsch Dagblad

Theo de With

HAZERSWOUDE

De wagenschuur van boerderij Oostdam stroomt op deze Tweede Paasdag vol met bezoekers. Zij zijn getuige van een boerenbruiloft, die Onder Ons als voorstelling speelt. Heel feestelijk wordt het echter niet.

Onder Ons pakt uit met deze jubileumvoorstelling. De toneelvereniging, die de thuisbasis al 168 jaar in de Groenendijk heeft, houdt van locatietheater. Nu hebben de acteurs de beschikking gekregen over een schuur op het melkveebedrijf van Hans en Mechtild Oostdam aan de Vierheemskinderenweg in Hazerswoude-Dorp.

Groener kan het Groene Hart niet zijn: weidevogels buitelen door de lucht en in het gras proberen lammetjes die buitelingen te evenaren. Bruidssluiers in heesters en struiken wijzen het publiek de weg. De wagenschuur is grotendeels leeggeruimd, waardoor bezoekers aan drie kanten een zitplaats kunnen zoeken. Voorafgaand aan de voorstelling halen inwoners van de Groenendijk op filmbeeld herinneringen op aan hun dorp en de manier waarop feesten werden gevierd.

Op de speelvloer in het midden verschijnen vervolgens drie oudere acteurs, die schijnbaar zijn ondergebracht in een woonvoorziening voor dementerenden. Hun brein werkt niet meer optimaal, maar een bruiloftsfeest uit het verleden kunnen ze zich nog wel haarscherp voor de geest halen.

Het publiek wordt meegenomen in deze herinnering. Er verschijnt een grote tafel voor het bruiloftsmaal. Een jong bruidspaar schuift aan, vergezeld van de onvermijdelijke familieleden op zo’n dag. Zo’n familiebijeenkomst is natuurlijk een prachtige gelegenheid om oud zeer naar boven te laten komen. Dat zou mooi kunnen contrasteren met het prille geluk.

In ’Een boerentrouwerij’ lijken daarvoor wel aanzetten te worden gegeven. Er wordt wel gesproken over onderling gekissebis en gehakketak, maar de personages komen nooit echt tot leven. Het blijven ruwe schetsen. We leren de moeder van de bruidegom of de vader van de bruid niet echt kennen. Laat staan dat we worden meegezogen in verstoorde familieverhoudingen, onderlinge ruzies of steken onder water.

Alle ingrediënten zijn aanwezig, maar komen als het ware niet uit hun verpakking. Jammer, want deze boerenschuur is natuurlijk het perfecte decor voor een al dan niet geslaagde boerenbruiloft.

De live muziek van de Leidse band Vetschiller is absoluut een pluspunt in deze voorstelling. Er zitten zeker ook gedenkwaardige momenten in. Zo gaan bij een gefilmde scène over een melkboer de spelers rond met verse boerenmelk. Wie als bezoeker een glas of een beker ophoudt, krijgt wat van het ’witte goud’ ingeschonken. Dat tafereel herhaalt zich later met ’Alphense graswijn’, die de bruidegom zegt ontwikkeld te hebben.

Helaas zijn dit soort momenten in de anderhalf uur durende voorstelling te dun gezaaid. ’De boerentrouwerij’ komt daardoor als geheel onvoldoende uit de verf.

Theater

’Een boerentrouwerij’ door toneelvereniging Onder Ons. Tekst: Jan Ploeger, regie: Klaas Bolhuis, muziek: Vetschiller. Gezien: 18 april, boerderij Oostdam, Hazerswoude-Dorp. Daar nog te zien: 21, 22 en 23/4. Meer informatie: www.toneelvereniging-onderons.nl